13.6.2024

Matkalla nautintoon –kampanja nostaa esiin näkökulmia, joita erityisesti seksuaalivähemmistöön kuuluvan matkailijan kannattaa etukäteen pohtia

Kengät näkyvät rantahiekassa. Vieressä on teipattuna lomavalokuvia yökerhon edustalta ja rannalta, jossa seisoo mieshenkilö. Valokuvien vieressä on matkalippu.

Matkalla nautintoon -kampanjasivusto on täällä. Kampanja on suunnattu homo-, bi- ja muille miehille, joille miesten välinen seksi kuuluu tavalla tai toisella osaksi matkailua. Olemme koonneet keskeisiä asioita, joiden huomioiminen voi olla tärkeää silloin, kun halutaan huolehtia seksuaaliterveydestä matkaillessa. Näitä asioita ovat mm. prep, pep, kondomit ja liukuvoiteet, chemsex ja klubikulttuuri.

Asiantuntijamme Teppo Heikkinen tarjoaa tässä kirjoituksessa näkökulmia kampanjan taustalla sekä jakaa tietolähteitä turvallisempaan ja nautinnollisempaan matkailuun.

Matkailuun on monia motiiveja – osa liittyy seksuaalisuuteen ja seksiin 

Matkalle lähdetään eri syistä. Miehillä, joilla on seksiä miesten kanssa, matkailuun liittyvät motiivit ovat tutkimustenkin mukaan monin tavoin hyvin samanlaisia kuin muillakin ihmisillä: halutaan irti arjesta ja rutiineista, nautitaan hyvästä ruuasta ja palveluista, rentoudutaan, levätään, nähdään uusia paikkoja ja koetaan jotain uutta. Homo- ja bimiesten matkailussa on kuitenkin myös eroja heterojen matkailuun.   

Mahdollisuus sosiaalisiin suhteisiin ja seksiin omien identiteetti- ja viiteryhmien kanssa on monelle homo- ja bimiehille tärkeä motiivi matkustaa tiettyihin paikkoihin. Matkailu voi tarjota esimerkiksi laajempia ja avoimempia mahdollisuuksia sosiaaliseen yhdessäoloon ja seksuaalisiin suhteisiin, enemmän seksiä ja kumppaneita, uudenlaista seksiä, anonyymiyttä, helpompaa mahdollisuutta ryhmäseksiin ja laajempia mahdollisuuksia fetissikulttuuriin ja –seksiin. 

Heteronormatiivisuus vaikuttaa matkailuun, matkakohteiden valintaan ja matkailukokemukseen 

Hetero- ja homomatkailija saattavat molemmat hakea lomamatkaltaan irtautumista arjesta ja nautinnon kokemuksia, mutta näissä yhdistävissäkin motiiveissa on silti eroja. Nämä erot liittyvät heteronormatiivisuuteen ja sen pohjalle rakentuviin seksuaali- ja sukupuolinormeihin, rakenteisiin ja kulttuureihin. Tästä esimerkkinä voisi olla vaikkapa se, että heteromatkailijat eivät joudu lähtemään matkalle sen vuoksi, että joutuisivat salaamaan seksuaalisen suuntautumisensa kotipaikkakunnalla asuessa. Sen sijaan pikkupaikkakunnalla asuvalla homomiehellä voi matkamotiivina olla hyvinkin ns. vapaammille vesille pääseminen tai omanlaisen yhteisön tavoittaminen matkakohteessa.  

Heteromatkailijan matkakohteiden valinnalla ei myöskään ole yhtä merkittäviä vaikutuksia hänen turvallisuuteensa ja matkakokemukseensa kuin homomatkailijalla. 

Avoimuus ja rentoutuminen oman identiteetin tai halujensa mukaisesti voi olla helpompaa matkakohteessa kuin kotipaikkakunnalla.

Turvallisuus ja HLBTIQ+ ystävällisyys edellä

Pelko fyysisestä väkivallasta, syrjinnästä ja häirinnästä rajoittaa matkailua 

Voidaankin puhua matkalle työntävistä ja vetävistä tekijöistä. Matkalle työntävät tekijät liittyvät monesti keskeisellä tavalla heteronormatiivisuuteen. Useimmat haluavat välttää matkustamista sinne, missä suhtaudutaan torjuvasti homoseksuaalisuuteen tai miesten välisiin intiimeihin suhteisiin tai seksiin.  

Ei ole houkuttelevaa matkustaa sinne, missä homoseksuaalisuus on rikos ja miesten välinen seksi kuolemanrangaistuksella uhattu. 

Vastaavasti monet haluavat matkustaa sinne, missä suhtautuminen on myönteisempää ja hyväksyvämpää ja missä on saatavilla haluttuja palveluita. 

Monet matkailuyritykset, kuten hotellit, lentoyhtiöt ja matkatoimistot, ovatkin alkaneet markkinoida palvelujaan HLBTIQ+-asiakkaille ja tarjoamaan sitä kautta seksuaalivähemmistöön kuuluville matkailijoille turvallisempia ja nautinnollisempia matkakokemuksia.

Suositummat seksuaalivähemmistöjen matkakohteet ovat saaneet nimityksen englanniksi, Gay Mecca, vaikka Saudi-Arabissa sijaitseva Mecca ei varsinainen HLBTIQ+-paratiisi olekaan.  

Spartacus auttaa: missä palveluja, missä turvallisempaa 

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille suunnattuihin palveluihin eri matkakohteissa voi tutustua jo ennen matkaa monilla sivustoilla ja karttapalveluissa. Lisäksi monessa matkakohteessa on paikkoja, esim. kauppoja, hotelleja tai baareja, joista saa maksuttomia esitteitä palvelutarjonnasta.

Spartacus-matkaopaskirja (enimmillään lähes 1000-sivuinen) oli vuosikymmeniä tärkeä tietolähde monelle seksuaali- ja sukupuolivähemmistömatkailijalle.

Painettu Spartacus oli kysytty kirja, ja jos tiedettiin, kenellä se oli, sitä kopioitiin ja lainattiin ahkerasti. Tiedän tämän omasta kokemuksesta, sillä oma Spartacukseni on edelleen teillä tietämättömillä: viimeisin lainaaja lainasi sitä eteenpäin eikä kirja ole vieläkään palannut kirjahyllyyni. 

Spartacusta ei enää julkaista painettuna, mutta sen nettisivujen kautta pääsee eri palveluihin. Kätevää on ladata älypuhelimeen oma sovellus, josta palveluiden selaaminen on helpompaa.

Lisäksi Spartacus julkaisee nykyisin Gay Travel Index -nimistä vuosittaista tilastoa, jossa on tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeus- ja yhdenvertaisuustilanteesta eri maissa. Tähän tilastoon on hyvä tutustua matkaa suunniteltaessa ja matkailun aikana.  

Spartacuksella on myös maailmanlaajuisesti hyvin kattava kalenteri Pride- ja muista suurimmista ja näkyvimmistä tapahtumista.

Palvelujen osalta Spartacus on painottunut cissukupuolisten homomiesten matkailuun. Muitakin sivustoja on, mutta Matkalla nautintoon -kampanjan kohderyhmän kannalta matkailukohteet ja -palvelut maailmanlaajuisesti löytyvät parhaiten edelleen ehkä Spartacuksesta. 

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasavertaisuus- ja ihmisoikeustilanteesta on karttamuodossa tietoa myös mm. ILGAlla, joka julkaisee karttaa Euroopan maista. Tämä voi olla hyödyllinen Euroopassa matkustaville.

Tervetuloa tutustumaan Matkalla nautintoon -kampanjaamme

Toivottavasti viihdyt ja samalla opit jotain uutta, ja otat jotain eväitä mukaan seuraavaan seikkailuun!

Kirjoittaja: Teppo Heikkinen,

Hivpointin asiantuntija

Teppo Heikkisen tärkeä motiivi matkustaa
Playa del Inglesiin on hotelli Rey Carlosin Lola-kissa.