4.6.2019

Tiedote: Suomi mukaan maailman hiv-talkoisiin – globaali vastuu on tärkeää

Kestävä kehitys ja naisten ja tyttöjen aseman parantaminen – näillä voitetaan hiv-epidemia. Kestävän kehityksen tavoitteita ei voida saavuttaa panostamatta entistä enemmän tyttöjen ja naisten oikeuksiin, seksuaalioikeuksiin sekä tarttuvien tautien ehkäisyyn ja hoitoon. Huolimatta lääketieteen kehityksestä ja uusien tartuntojen vähenemisestä, hiv ja aids vaikeuttavat edelleen suhteettomalla tavalla erityisesti hiv-tartunnan saaneiden elämiä.

Kun hiv-epidemia on saatu kuriin kotimassa, moni on unohtanut globaalin hiv-tilanteen. Maailmassa elää n. 37 miljoonaa hiv-positiivista. 21,7 miljoonalla on pääsy hiv-lääkitykseen pariin. 40% hiv-positiivisista ei saa hiv-lääkitystä, joka estää hivin etenemisen, pelastaa hiv-tartunnan saaneen hengen ja estää hivin tarttumisen eteenpäin. Edelleen maailmassa kuolee vuosittain n. miljoona hiv-positiivista aidsin takia.

Hiv-positiivisten Positiiviset ry aloitti viettämään Toivon päivää 4.6. vuonna 2004 tuodakseen esiin hivin hoitoon ja hivin kanssa elämiseen liittyviä edistysaskeliaSuomi on onnistunut hiv-epidemian hoidossa poikkeuksellisen hyvin. Hiv on Suomessa krooninen sairaus, jonka kanssa voi elää täysipainoista ja oireetonta elämää. Kun äidin hiv-tartunta on ollut tiedossa, Suomessa ei ole syntynyt yhtään hiv-positiivista vauvaa.

Viime Maailman aids-päivänä tiedotettiin, että Suomi on hiv-hoidon huippumaa. Hiv-tartuntojen määrä on saatu täällä pidettyä maailman alhaisimmalla tasolla. Hiv-epidemian alkuajoista asti pienen Suomen valtti on ollut tiivis yhteispeli viranomaisten, terveydenhuollon ja järjestöjen välillä. Yhteistyö on taannut ilmaiset hiv-testauspalvelut sekä tehokkaan lääkehoidon.

Hiv on koko maailman yhteinen asia. Valtioiden ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyöllä on mahdollista turvata kaikille oikeus hiv-testaukseen, hivin hoitoon ja syrjinnästä vapaaseen elämään hiv-positiivisena. Suomenkin tulee kantaa oma kortensa kekoon lisäämällä kehitysyhteistyötä ja palaamalla kansainvälisten hiv-järjestöjen rahoittajaksi.

Toivon päivän tapahtuma 4.6.2019, klo 12-14.

Hivpoint, Väestöliitto, Positiiviset ry ja Pro-tukipiste järjestävät kansainvälisen keskustelutilaisuuden Toivon päivänä 4.6.2019 klo 12-14. Tilaisuuden tavoitteena on kiinnittää huomiota kehitysyhteistyön tärkeyteen nyt ja jatkossa. Näkökulmana ovat kestävä kehitys, tytöt ja naiset, seksuaaliterveys ja tarttuvat taudit sekä näiden asioiden yhteys yhteiskuntien kehitykseen.

Keskustelutilaisuuden aikana muistutellaan Suomalaisen kehitysyhteistyön tärkeydestä maailmalla ja kiinnitetään huomiota viime hallituskaudella tapahtuneeseen kehitysrahoituksen romahdukseen. Nyt Suomi on mahdollisuuden edessä ja voi kääntää suuntansa kohti kehitysrahoituksen 0,7% bruttokansantulo-osuutta.

Ohjelma:

12.00 Avaus

12.15 Naisten ja tyttöjen oikeudet: seksuaaliterveys ja haavoittuvat ryhmät kehityspolitiikassa
Alustus: UNFPA: Seksuaaliterveys ja -oikeudet kestävän kehityksen edellytyksenä sekä seksuaalioikeuksien vastainen liikehdintä

13.00 Tarttuvat taudit: Hiv, tuberkuloosi ja malaria
Alustukset: UNAIDS: Epidemiat Afrikassa – vaikutukset yhteiskuntien kehitykseen

13.45 Loppusanat, Jukka Keronen, toimitusjohtaja, Hivpoint

Lisätietoa:

Jukka Keronen, toimitusjohtaja, 040 564 8814, jukka.keronen(at)hivpoint.fi

Michelle Sahal Estimé, viestinnän asiantuntija, 0504133087, michelle.sahalestime(at)hivpoint.fi