21.11.2013

Tiedote: suomalaiset järjestöt mukana ensimmäisellä Euroopan laajuisella hiv-testausviikolla 22.11.-29.11.2013

HIV testing week logo

Kansainvälinen hiv-työn asiantuntijoiden kollektiivi HIV in Europe käynnistää ensimmäistä kertaa Euroopan laajuisen hiv-testausviikon 22.11.–29.11.2013. Maailman aids-päivään 1.12. huipentuvan hiv-testausviikon tarkoituksena on lisätä tietoisuutta aikaisen ja säännöllisen hiv-testauksen merkityksestä tartunnan suhteen haavoittuvissa väestöryhmissä sekä terveydenhuollon ammattilaisten ja päättäjien keskuudessa.

Tarve kansainväliselle hiv-testausviikolle on syntynyt hiv-työtä tekevien organisaatioiden edustajilta ympäri Eurooppaa. Hiv-työn asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Euroopan laajuisen hiv-testausviikon järjestäminen on tehokas tapa selvittää ja kehittää hiv-testin saatavuutta ja testiin hakeutuvien määrää riskiryhmissä sekä tarjota foorumi yhteisen sanoman levittämiseen.

Onko hiv-testausviikon järjestäminen tarpeellista Suomessa?

Eurooppalaisen hiv-testausviikon tarkoituksena on korostaa hiv-testauksen merkitystä sekä vähentää diagnosoimattomien ja myöhään todettujen hiv-tartuntojen määrää. Suomessa on todettu noin 3000 hiv-tartuntaa ja sen lisäksi arvioidaan olevan noin 1000 tartunnastaan tietämätöntä henkilöä. Puolet hiv-tartunnoista todetaan Suomessa vasta useiden vuosien kuluttua tartunnan jälkeen.

Hiv-tartunnan varhainen toteaminen on tärkeää, sillä myöhään todetussa infektiossa ennuste on huonompi tehokkaasta lääkehoidosta huolimatta. Varhainen toteaminen on olennaista pyrittäessä estämään uusia hiv-tartuntoja, sillä suurin osa tartunnoista saadaan henkilöiltä, jotka eivät ole tietoisia omasta tartunnastaan. Mahdollisuutta matalan kynnyksen anonyymiin ja ilmaiseen hiv-testaukseen tulee Suomessa valtakunnallisesti vahvistaa ja hiv-testiin pitää voida hakeutua ilman syrjinnän pelkoa.

Maailman aids-päivän toimikuntaan kuuluvat organisaatiot Hiv-säätiö / Hiv-tukikeskus, Positiiviset ry, Seta ry, Suomen HIV/aids-sairaanhoitajayhdistys, Suomen Lähetysseura, Suomen Punainen Risti, Pro-tukipiste ja Väestöliitto osallistuvat Eurooppalaiseen hiv-testausviikkoon järjestämällä tehostettuja matalankynnyksen hiv-testauspalveluita eri kohderyhmille ja tuomalla esiin hiv-testauksen merkitystä valtakunnallisella tasolla, tartunnan suhteen haavoittuvissa väestöryhmissä sekä terveydenhuollon toimijoiden ja päättäjien keskuudessa.

Maailman aids-päivän toimikunta järjestää kaikille avointa anonyymia ja ilmaista hiv-pikatestausta ilman ajanvarausta Walkers-kahvilan tiloissa Vanhalla linja-autoasemalla, Kampin Narinkkatorilla (Simonkatu 1-3) pe 22.11. ja ma 25.11. klo 9-13. Lisäksi organisaatiot järjestävät tehostettuja hiv-testauspalveluita omissa toimipisteissään testausviikon aikana.

Hiv 30v. Mistä Suomessa nyt puhutaan? – Maailman aids-päivän tiedotustilaisuus 29.11.2013

Maailman aids-päivän seminaari ja tiedotustilaisuus järjestetään 29.11.2013 klo 8.30–11.30 Hotelli Seurahuoneella Helsingissä (Kaivokatu 11). Seminaarissa keskustellaan Suomen hiv-tilanteesta ja kansallisen hiv-strategian (2013–2016) toteutumisesta. Tilaisuudessa julkistetaan tuoreen kyselyn tulokset 45–59-vuotiaiden suomalaisten hiv-tiedoista, asenteista ja seksuaalikäyttäytymisestä. Tilaisuus on avoin toimittajille.

Ilmoittautumiset to 28.11. mennessä,
lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Maailman aids-päivän toimikunnan puheenjohtaja 2013

Sini Pasanen, toiminnanjohtaja
Positiiviset ry
sini.pasanen@positiiviset.fi

www.maailmanaidspaiva.fi
www.hivtestingweek.eu

Maailman aids-päivän toimikunnan tarjoamat hiv-pikatestauspalvelut Eurooppalaisella hiv-testausviikolla 22.–29.11.2013:

HELSINKI
Walkers
Simonkatu 1-3