7.1.2020

Tiedote: hiv-kotitestin maahantuoja vaihtuu – hinta laskee huomattavasti

Vuoden vaihteen jälkeen Suomessa myytävän EU-sertifioidun hiv-kotitestin maahantuoja vaihtuu ja hinta laskee. Testin maahantuonti siirtyy 1.1.2020 alkaen Hiv-säätiön perustamalle osakeyhtiölle. Kuluttajalle tämä merkitsee huomattavaa säästöä ja mahdollistaa siten hiv-testin tekemisen kotona yhä useammalle.

Pointshopping Oy myy testiä omassa verkkokaupassaan suoraan kuluttaja-asiakkaille ja toimittaa sitä myös apteekkijärjestelmään. Testi halpenee Pointshopping.fi -verkkokaupassa jo tammikuussa.

– Omassa verkkokaupassamme hinta putoaa alle 29 euron. Myös tuotteen tukkuhinta putoaa merkittävästi. Uskomme ja toivomme, että tämän myötä kuluttajahinta myös apteekeissa laskee, kertoo Pointshopping Oy:n toimitusjohtaja Jukka Keronen.

Yhtiön tavoitteena on, että Suomessa myydään vuonna 2020 yli 5000 hiv-kotitestiä. Tässä olisi noin 30-40 prosentin kasvu nykyiseen. Suomessa noin joka kymmenes hiv-tartunnan saanut ei tiedä tartunnastaan. Kotitesti on yksi tapa saada hiv-testauksen piiriin henkilöitä, joille on syystä tai toisesta vaikeaa mennä hiv-testiin terveyskeskukseen tai edes järjestöjen ylläpitämiin matalan kynnyksen testauspisteisiin.

– Hiv-kotitesti on jo madaltanut testauskynnystä monelle ja toivomme, että kotitestin halpeneminen tuo tämän hiv-testausmahdollisuuden vielä useamman ulottuville, sanoo Keronen.

– Tulemme myös järjestämään, toivottavasti yhteistyökumppanien kanssa, kotitestausta edistäviä kampanjoita, jotta tietoisuus tästä vaihtoehdosta lisääntyy, Keronen päättää.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Jukka Keronen 040-5648814, jukka.keronen(at)hivpoint.fi

Viestinnän asiantuntija, Michelle Sahal Estimé 0504133087, michelle.sahalestime(at)hivpoint.fi