Hiv on matkailevien miesten tauti Suomessa – maksutonta testausta rajalla

kondomipakkaus_turvaseksipartio_seksitaudit ja tulli_rajattu

Vartiuksen raja-asemalla Kuhmon pohjoisosassa on mahdollisuus maksuttomaan ja nimettömään hiv-pikatestaukseen 22.–23.9.

Hiv-tartuntoja löytyy erityisesti Thaimaassa, Venäjällä ja Virossa matkailevilla. Tartunnan mahdollisuus ei kosketa ainoastaan nuoria.

“Suomalaisista tartunnan saaneista heteromiehistä joka kolmas on ylittänyt viidenkympin rajapyykin, ja vanhimmat tartunnan kanssa elävät ovat yli 80-vuotiaita. Suomalaiset heteromiehet saavat tuplamäärän hiv-tartuntoja naisiin verrattuna.Erityinen piirre miesten hiv-tartunnoissa on, että niistä yli puolet saadaan matkailun kautta. Siksi tuomme hiv-testit matkailijoiden luo,” kertoo terveyden edistämisen suunnittelija Sanna Rantanen Suomen Punaisesta Rististä.

Hiv-pikatestiin pääsee Vartiuksen raja-aseman läheisyyteen parkkeeratussa testausautossa. Rajan ylittäjille on kahvin lisäksi tarjolla kondomeja, liukuvoiteita ja tietoa turvallisesta seksistä.

Miesten seksuaaliterveys puheeksi

Hiv-tartunnan riski suojaamattomassa seksissä on korkea Venäjällä, missä suurin osa tartunnan saaneista on ilman toimivaa lääkitystä. Ilmaisella testauksella pyritään ennaltaehkäisemään seksitautitartuntoja, joita suomalaiset saavat matkustaessaan itänaapurissa.

“Olemme huomanneet, että monet matkailevat miehet eivät hakeudu omalle terveysasemalleen testiin. Yksi syy saattaa olla, että miesten on vaikea ottaa seksiasioita puheeksi tutun lääkärin tai hoitajan kanssa. Terveysalan ammattilaisilla onkin tuhannen taalan paikka hoksata, että seksitautitestejä, myös sitä hiv-testiä, kannattaa tarjota iäkkäämmällekin asiakkaalle. Erityisesti, jos asiakas matkustaa paljon,” Hivpointin suunnittelija, sairaanhoitaja Mervi Valjus

Kondomin käyttöön liittyy haasteita etenkin varttuneemmilla miehillä. Esimerkiksi erektio-ongelmat voivat vaikuttaa siihen, että suojausta ei käytetä.

“Kaiken ikäisillä on lupa nauttia turvallisesta seksistä. Erektiolääkkeiden avulla kondomin käyttö helpottuu, ja kondomeitakin löytyy eri kokoa ja mallia. Kondomi on kuitenkin ainoa keino suojautua seksitaudeilta yhdynnässä ja suuseksissä”, Valjus muistuttaa.

Hivpointin suunnittelijaa Mervi Valjusta ja tiedottaja Anni Pätilää on mahdollisuus haastatella Vartiuksen raja-asemalla. Hiv-testaus järjestetään perjantaina 22.9. klo 14–19 ja lauantaina 23.9. klo 10–15.

Lisätietoja:

Hivpointin tiedottaja Anni Pätilä, p. 040 120 9020, anni.patila@hivpoint.fi

Punaisen Ristin tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223, mari.makinen@punainenristi.fi